Conpot

Spar drivstoff med riktige vinterdekk

Det nye piggdekket, C3 fra Nokian Hakkapeliitta, letter hverdagen for yrkessjåfører. Det slitesterke piggdekket mestrer med glans tøffe vinterforhold, og gir balanserte og stabile kjøreegenskaper.

En ny type firkantede stålpigger gir meget godt vintergrep, uansett om man kjører på glatte gater i bytrafikk eller på motorvei.

Nokian Tyres utviklet verdens første vinterdekk for 80 år siden. I Nokian Hakkapeliitta C3 utnyttes denne lange erfaringen med vinterdekk sammen med mange nye innovasjoner. Dekkets stålbeltepakke og gummiblanding er optimert for tung bruk og forsterker dekkets konstruksjon, noe som øker slitestyrken og gir dekket topp egenskaper. Dekket beholder også sine gode egenskaper selv når det slites og blir eldre. Den lave rullemotstanden reduserer drivstofforbruket betydelig.

Utvalget av dimensjoner for Nokian Hakkapeliitta C3 er skreddersydd for moderne bilmodeller, og omfatter 20 produkter fra 14 til 17 tommer. Dekk for både lettere og tyngre kjøretøy har samme mønster. Salg av dekket starter høsten 2014, og de viktigste markedene er Norden og Russland.

Moderne firkantede stålpigger gir grep og kraft

Nye Nokian Hakkapeliitta C3 står for gjennomtestet sikkerhet. Dekkets gode vinteregenskaper er testet ut nord for polarsirkelen, på Nokian Tyres testbaner i Ivalo. Retningsbestemt mønster gjør at is og snø ikke fester seg i det Hakkapeliitta-typiske mønsteret. Den kraftige lamelleringen på det aggressive mønsteret gir godt grep på glatte vinterveier. De massive og lange mønsterblokkene som strekker seg ut til dekksidene, stiver av dekkets midtområde og forbedrer kjøreegenskapene på barmark.

Balanserte grepsegenskaper er viktig for dekk på lette lastebiler. Spesielt viktig er det at sidegrepet er maksimalt for å kunne håndtere det tunge kjøretøyet også i overraskende situasjoner.

De effektive firkantede stålpiggene på robuste Nokian Hakkapeliitta C3 er modifisert slik at holdbarheten er bedre, samtidig som dekket beholder gode grepsegenskaper også når det begynner å bli slitt. Foruten piggstift og piggflens av hardmetall, er også selve piggkroppen firkantet. Den optimerte piggplasseringen gir bedre isgrep, og piggene er nå enda bedre forankret i slitebanegummiblandingen.

Piggene med sine mange kanter gir bredest mulig grepsflate, noe som forsterker grepet på glatte underlag. Takket være den optimerte piggplasseringen er støynivået behagelig lavt, noe som øker komforten, spesielt på lengre strekninger.

Foruten det gode grepet også i overraskende situasjoner, gir det nye dekket personbillignende, presise og logiske kjøreegenskaper på alle slags føre – is, snø og snøsørpe.

Skreddersydd konstruksjon maksimerer slitestyrken

Nokian Hakkapeliitta C3 er meget slitesterkt, og dekkets stammekonstruksjon er optimert for å bære tunge hjulbelastninger og møte kravene til store akselvekter. Den skreddersydde stålbeltepakken i den doble stammekonstruksjonen er videreutviklet på mange måter.

Stålbeltepakken er slitesterk, og unikt for dekket er de integrerte forsterkningene (pocket strips) som finnes ved kantene av begge stålbeltene. Løsningen garanterer at stålbeltene holder selv ved tunge transporter, og at de fester seg skikkelig i konstruksjonen.

Stålbeltene består av en ny type elastiske ståltråder som forsterker dekkets konstruksjon og bidrar til at det bevarer sine beste egenskaper lengre enn tidligere. Samtidig reduseres rullemotstanden og dermed også drivstofforbruket.

Ny vintergummiblanding: Flere mil – bedre drivstoffeffektivitet

Dekkets Cap & Base-konstruksjon og den nye slitebanegummiblandingen for nordiske forhold bidrar til godt vintergrep og gode kjøreegenskaper. Gummiblandingen er spesielt utviklet for tøft bruk og fungerer godt ved skiftende temperaturer. Den tåler hard slitasje og reduserer rullemotstanden.

Takket være høy andel naturgummi beholder Nokian Hakkapeliitta C3 sine gode sikkerhetsegenskaper også i streng kulde. Rapsolje i gummiblandingen forbedrer is- og snøgrepet, og gir dekket god beskyttelse mot ytre skader.

Det kraftige og meget seige nederste gummisjiktet i den doble cap & base-konstruksjonen låser piggene stabilt i mønsterblokkene, og forbedrer kjøreegenskapene på barmark. Dessuten er det utviklet en robust spesialgummiblanding (Clinch-gummiblanding) i dekkets fotområde. Gummiblandingen presser seg elastisk mot felgkanten, og gir økt slitestyrke i fotområdet ved transport av tunge lass. Oppfinnelsen reduserer dessuten dekkstøyen inne i førerhuset, siden den demper vibrasjoner fra dekkstammen og forhindrer at vibrasjonene ledes videre til felgen og inn i førerhuset.

Symbolspråk som øker sikkerheten

Symbolspråket Nokian Tyres har patentert gjør vinteren enklere for bilføreren og øker sikkerheten.Slitasjevarsleren (DSI = Driving Safety Indicator), som er patentert av Nokian Tyres, viser med tydelige sifre mønsterdybden i hovedsporene i millimeter. Sifrene forsvinner et etter et etter hvert som dekket slites. Snøkrystallsymbolet (Winter Safety Indicator, WSI) øker vintersikkerheten ytterligere. Når dette symbolet forsvinner gir ikke lenger dekket sikre vinteregenskaper, og det er på tide å kjøpe nye vinterdekk.

Spesielt ved yrkeskjøring med tunge lass er det viktig at lufttrykket i dekkene er korrekt. Dette gir bedre kjøreegenskaper, sikrer at dekkonstruksjonen holder og reduserer drivstofforbruket.

Inforuten på dekksiden gjør kontrollen av lufttrykk enklere. I inforuten kan man markere korrekt lufttrykk og dekkets plassering på bilen. Nytt nå er at man også kan markere strammemomentet for hjulboltene i inforuten.

Som alle andre Hakkapeliitta vinterdekk omfattes også nye Nokian Hakkapeliitta C3 av den unike Hakka-garantien.

Stikkord: