Conpot

Hvordan bli en bedre leder?

Det er ikke bare i januar man må tenke på å bli en bedre versjon av seg selv. Det er noe man kan jobbe med hele året. Her er noen tips til hvordan bli en bedre leder. Ta det til deg, eller print det ut og legg det diskret på pulten til sjefen din

1. Gjennomfør jevnlige oppfølgingssamtaler med alle ansatte
Faste og hyppige møter sørger for at du vet hvor medarbeiderne er i sin utvikling og gjør at du kan komme med små korrigeringer, før noe utvikler seg til å bli et problem. Møtene er også en god mulighet til å skryte av gode prestasjoner. Samtalene bør ikke bare handle om tall og resultater, men også dreie seg om trivsel og utvikling.

2. Gjør noe ekstra ut av avdelingsmøtene
Du behøver ikke å følge den samme oppskriften hver gang, uke inn og uke ut. Ta med noe godt å spise eller se en morsom filmsnutt. Disse små tingene viser seg ofte å ha ganske stor effekt.

3. Gi dine ansatte rom og tid til å klare seg selv
Hvis du ønsker selvstendige ansatte må du som leder lære deg å «sitte på hendene» før du eventuelt tilbyr din hjelp. Det blir akkurat som mange av oss husker fra barndommen – du skal prøve litt selv først, deretter kan du få hjelp. Husk å spørre mer enn du forklarer, og forsøk å ta dine ansatte «på fersken» når de gjør noe bra!

4. Jobb med måten du gir tilbakemeldinger på
Ta tak i uønskede forhold i avdelingen umiddelbart. Det er nemlig sjelden at ”det passer” å gi en slik tilbakemelding. Når du skal gi ansatte en vanskelig (negativ) tilbakemelding, så er det tre ting som gjelder: 1) Vær så konkret som overhodet mulig (eks. dette har jeg observert…), 2) Si noe om hvordan du opplever det du har sett (dette opplever jeg som upassende atferd for avdelingen), og til slutt – 3) La den ansatte få komme med sin versjon (hva tenker du om det jeg observerte?).

5. Vær personlig, ikke privat
Du må gjerne være en personlig leder, men du behøver ikke å være så privat. Altså, du må gjerne informere om at du ikke nødvendigvis opplever deg selv som veldig kreativ eller god på å huske tall/detaljer. Eller at du er veldig godt til å gjennomføre. At du er skilt to ganger, eller vært mye på date i det siste – det trenger ikke dine ansatte å informeres om.

6. Ta deg tid til å ta en gjennomtenkt beslutning
Når du merker at du skynder deg med å beslutte noe fordi situasjonen krever et svar, så prøv å kjøp deg tid. Hvis noen ber om en beslutning, kan du tillate deg å si «Det må jeg nesten tenke litt på», «Hm, la meg sove på den avgjørelsen til i morgen» eller «Nå ble jeg veldig i tvil her – la meg få summe meg litt» – hvis du virkelig blir tatt på senga.

Husk at ”Culture eats strategy for breakfast” – hvis du ønsker å gjøre endringer på avdelingen skal du spørre deg selv: Er dette i tråd med en langsiktig kultur jeg ønsker, eller er det noe annet? Hvis du ikke klarer å argumentere for at strategien er i tråd med ønsket kultur, så bør du la være å gjennomføre endringen.

Stikkord: