Conpot

Allroad shooting brake

Audi viser i disse dager konseptbilen "Audi allroad shootingbrake" på bilutstillingen i Detroit (NAIAS). Konseptbilen henter både design og egenskaper fra flere biltyper og betegnes som en crossover.

Med rene, sportslige linjer, todører, høy bakkeklaring, kompakte mål og elektrisk firehjulsdrift byr «Audi allroad shooting brake» på en smak av Audi’s fremtid.

På størrelse med A3

Konseptbilen «Audi allroad shooting brake» er på størrelse med en Audi A3. Den er 4,20 meter lang, 1,85 meter bred og 1,41 meter høy. Akselavstanden måler 2,51 meter. De kompakte målene ligger til grunne for en design med rene og sportslige linjer. Både allroad-konseptet og «shooting brake» formen på karosseriet er velkjente linjer fra Audi. I den nye konseptbilen smelter disse elementene for første gang sammen med formspråket til e-tron, Audi’s kommende ladbare elektriske biler. Bak konseptbilen skjuler det seg dermed både design og teknikk som vil finne veien Audi’s produksjonsmodeller i nær fremtid.

Motor

Under panseret sitter en 2.0 TFSI bensinmotor på 292 hk med et dreiemoment på 380 Nm. Bensinmotoren er koblet sammen med en elektrisk motor på 40 kW med et dreiemoment på 270 Nm. Begge disse motorene sender kreftene til bilens forhjul og er koblet til en 6-trinns S tronic automatgirkasse. Helt separat fra disse motorene sitter en egen elektrisk motor på bakakselen. Denne har en effekt på på 85 kW og et dreiemoment på 270 Nm. Ved ren elektrisk drift, er det den elektriske motoren på bakakselen som sørger for fremdriften. I hybrid-modus jobber bensinmotoren og de elektriske motorene sammen. I mange situasjoner vil den elektriske motoren foran fungere som en generator, driftet av bensinmotoren, som lader batteriet og dermed øke den effektive rekkevidden for elektrisk kjøring. Lithium-ion batteriet er plassert rett foran bakakselen og kan lagre energi som gir en elektrisk rekkevidde på 50 km. 2/2

Denne konfigurasjonen med tre motorer åpner også for en ny løsning; e-tron quattro firehjulsdrift. Når hybrid-systemet registrerer at firehjulsdrift er beste løsning, kobles både bensinmotoren fremme og den elektriske motoren bak inn. Dermed sikres optimal kontakt med underlaget i enhver krevende situasjon. Firehjulsdrift med innslag av elektrisk motor benyttes allerede i racingbilen Audi R18 e-tron quattro, der fordeles den elektriske kraften til forhjulene ved behov.

Samlet effekt på hele motorkonfigurasjonen til konseptbilen er 408 hk og 650 Nm. Det gir «Audi allroad shooting brake» en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder og en toppfart på 250 km/t (elektronisk sperret).

Basert på den relevante ECE-standarden har konseptbilen et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,19 liter pr mil. Det tilsvarer en CO2-utstlipp på 45 g/km. Den totale rekkevidden, inkludert de 50 km på elektrisk drift, er 820 km. Plug-in hybriden har dermed ingen utfordringer knyttet til begrenset rekkevidde. Via bilens betjeningssystem kan man også styre bruken av batteriet, eksempelvis kan man spare opp strøm slik at man kun benytter ren elektrisk kraft på de siste kilometerne inn i byen.

Interiør

Interiøret i «Audi allroad shooting brake» deler svært mye av designen til interiøret til neste generasjon Audi TT – hvor den 12,3 tommers store MMI-skjermen som er plassert godt synlig bak rattet er sentral. Med tredimensjonal grafikk og svært detaljerte effekter setter Audi nok en gang nye standarder for infotainment. Sjåføren kan bytte mellom to visningsmoduser: Den klassiske visningen med speedometer og turteller i forgrunnen, eller infotainment-modus hvor de virtuelle instrumentene er mindre. Da kan en stor del av displayet benyttes til eksempelvis kartvisning og navigasjon, eller radio- og musikkinformasjon.

Frem til 2020 vil Audi utvide porteføljen til 60 modeller. Første modell med tydelige aner til konseptbilen «Audi allroad shooting brake» vil lanseres allerede senere i år.

Stikkord: