Conpot

Optimera etablerer ny byggevarekjede

Optimera Handel har nylig etablert byggevarekjeden Byggi. Fra lanseringsdagen har Byggi allerede fått god dekning i markedet. I ryggen får kjeden Optimera sitt omfattende produktsortiment, logistikkløsninger og markedsapparat.

”Alt du trenger – gjort enkelt” er slagordet til den nye byggevarekjeden. Byggi er en såkalt frivillig kjede, noe som innebærer at kjedemedlemmene selv eier butikkene. Optimera Handel er hovedleverandør og eier kjedekonseptet.

– Fra første stund var det klart at navnet på den nye byggevarekjeden måtte bli ”noe med bygg i”. Derfor ble det Byggi, sier direktør Lars Petter Grandahl i Optimera Handel om navnevalget. Byggi vil bli brukt i kombinasjon med et stedsnavn, som Byggi Valdres og Byggi Hunsfoss. De to butikkene er kjedens pilotbutikker.

– Det er ikke hver dag en ny byggevarekjede ser dagens lys her i Norge. Vi starter opp i Sør-Norge og satser videre ved å ønske nye butikker velkommen i kjeden, legger Grandahl til.

Stor aktør i ryggen

Optimera Handel driver en virksomhet som omsetter årlig for godt over 600 mill. kroner og inngår i Optimera. Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer og trelast. Optimera står også bak byggevarekjeden Montér, Optimera proffsentere og Trend-kjeden. Trend er en kjede av bygge-, jernvare – og malingbutikker. Byggi satser som byggevarekjede og med seg fra starten har de tidligere Trend-medlemmer.

– Kjedemedlemmene har allerede en solid forankring i sitt nærmiljøet. Gjennom Byggi ønsker vi å forsterke deres posisjon med et kjedekonsept tuftet på: «Der det er enklest å handle». Vi satser på et tydelig byggevarekonsept og en tilpasset markedskommunikasjon for å innfri dette, sier markedssjef i Optimera Handel Ann Rosalind Fredriksen.

Faglig kompetanse

Byggi skal tilby høy faglig kompetanse, et riktig grunnsortiment og moderne konsepter som sluttbrukeren opplever som attraktive. I konseptet «Handlelapp på SMS» kan kundene for eksempel sende ordet ”terrasse” til 2013 og i retur få en handlelapp for alt de trenger for terrassebyggingen. – Dette er ett eksempel på hvordan vi gjør det enkelt for kunden å handle, sier Fredriksen.

Butikkene kan også ha lokalt tilpasset sortiment, som for eksempel hytte og hageutstyr.

Byggi er et konkurransedyktig og fullverdig kjedekonsept. Frem mot lanseringen jobber kjedekontoret på spreng med å gjøre klart alt av markedsmateriell – fra fasadeskilt til hyllesystemer og plastemballasje for å nevne noe. En rekke konsepter og systemer fra Optimera-systemer blir integrert i Byggi, inkludert garasjekonseptet, garasje- og terrassekalkulator, samt en effektiv vareportal.

Stikkord: