Conpot

YouTube-suksessen

Volvo Trucks har tidligere hatt suksess med viral markedsføring via Youtube, men denne videoen med Jean-Claue Van Damme opplever nok større suksess en hva selskapet kunne forvente.

I løpet av ca 2 uker har videoen blitt sett rundt 55 000 000 ganger på YouTube, og er et utmerket eksempel på viral markedsføring.

Viral Markedsføring

Takket være sosiale medier åpnes det for nye muligheter til igangsetting av «word of mouth», gjennom at forbrukere deler selskapets kommunikasjon. Når forbrukere deler en film eller en annonse, vil budskapet nå fram til flere og ofte til en lavere kostnad enn for en tradisjonell markedsføring. Imidlertid kan man bare håpe på at forbrukere som mottar reklamebudskapet fra venner og bekjente, er mer mottakelig for reklameinnholdet, enn om den hadde vært plassert i tradisjonelle medier.

Altså, videoen trenger ikke reklameplass på TV, fordi den blir delt via sosiale medier, og folk ser reklamer fordi de ønsker det, ikke fordi de må.

Budskapet

Budskapet i denne videoen er enkelt og greit at Dynamic Steering gir mer presise styreegenskaper.

Volvo Dynamic Steering er basert på et konvensjonelt, mekanisk styresystem der en styreaksel er koblet til en styresnekke. En hydraulisk servoenhet genererer kraften som hjelper sjåføren å dreie hjulene på lastebilen. I systemet til Volvo er det lagt til en elektronisk styrt elektromotor, som er koblet til styreakselen. Motoren fungerer sammen med lastebilens servostyring og justeres flere tusen ganger i sekundet av den elektroniske styreenheten. I lave hastigheter gir den elektriske motoren ekstra kraft, og i høye hastigheter justerer den automatisk styringen og kompenserer for ujevnheter som ellers forplanter seg til rattet, som sidevind eller humper i veibanen.

En suksess

Akkurat denne videoen er en markedsføringssuksess. I motsetning til annen viral markedsføring som svært ofte feiler totalt.

Videoen med Jean-Claude Van Damme omtales allerede som en av tidenes beste reklamevideoer.

Stikkord: