Conpot

Med både hybrid og gassdrift

Mazdas første hybridbil vises på Tokyo Motorshow i disse dager. Hybridsystemet vises i en Mazda3.

Mazda3 SKYACTIV-Hybrid

Det siste tilskuddet i Mazdas SKYACTIV-familie er SKYACTIV-Hybrid, som sammen med bensinmotoren benytter en el-motor, spesielt ved lavt turtall og lav belastning. Motoren er en modifisert SKYACTIV-G 2.0 l bensinmotor.

Nye Mazda3 SKYACTIV-Hybrid har forhjulsdrift og trinnløs CVT automatgirkasse. En spesiell styreenhet skal sørge for at batteriet har optimal lading for å kunne drive strømforsyningen til el-motoren, bilens ulike systemer og et ekstra batteri. Styreenheten sørger også for at blant annet nikkel-hybrid batteriets temperatur og spenning holder seg på et ideelt nivå for å øke batteriets holdbarhet.

Ifølge den japanske testsyklus JC08, bruker Mazdas hybridbil kun 0,32 l/mil og har et maksimalt effektuttak på 136 hk. Bensinmotoren på 2.0 l gir maksimalt 99 hk ved 5 200 omdr/min og et maksimalt dreiemoment på 142 Nm ved 4 000 omdr/min. El-motoren er på 60 kW, 82hk, og har et dreiemoment på 207 Nm.

Mazda3 SKYACTIV-Hybrid har også et nyutviklet bremsesystem som tar vare på og gjenvinner energien som skapes ved motorbrems, noe som igjen reduserer drivstofforbruket.

Mazda3 SKYACTIV-CNG

På Tokyo Motorshow viser Mazda ennå en ny motorversjon av Mazda3, SKYACTIV-CNG. Denne versjonen har en to liters bensinmotor og kan kjøres både på bensin og CNG-gass. Med sin høye kompresjon på 14:1 er SKYACTIV-motoren velegnet for alternativt drivstoff, som for eksempel naturgass og etanol med høyere oktantall enn bensin, ettersom SKYACTIV-motoren bare behøver en mindre tilpasningsutvikling for å fungere også for disse typer drivstoff.

Når den nye SKYACTIV-serien av motorer ble utviklet var også alternative typer drivstoff en del av prosessen. Mazdas nye modeller er alle utviklet for et globalt marked og kan derfor tilpasses lokalt når det gjelder alternativt drivstoff.

Etter bensin, diesel og hybrid var CNG-gass derfor et logisk neste steg i utviklingen og tilpasningen av SKYACTIV-motorene. Nye Mazda3 SKYACTIV-CNG har en bensintank som rommer 51 liter og en gasstank på 75 liter.

Idag er CNG, som avgir cirka 20 prosent mindre CO2 enn bensin, mest populært i land som Iran, India, Pakistan og Sør-Amerika. Men også i Europa øker interessen for CNG, der Italia nå har den største andelen CNG-biler og også den mest utbygde infrastrukturen for CNG.

Stikkord: