Conpot

Maksimerer kjøregleden

På årets Frankfurt Motor Show får Yaris Hybrid-R concept sin verdenspremiere. Konseptet kombinerer avansert teknologi fra den kompakte volumselgeren Toyota Yaris Hybrid - med teknologi inspirert fra Toyotas racing prototype

Nøkkelfakta

  • Forhjulene er drevet av en 300 hk 1.6l turbo racing motor
  • Bakhjulene er drevet av to 60 hk standard Yaris Hybrid elektromotorer
  • Akkurat som i  TS030 HYBRID, blir energien lagret i en superkondensator
  • Avansert veigrepskontroll takket være en tredje elektromotor foran

Nøkkelspefikasjoner TMG Global Race Engine

  • Motorstørrelse: 1595 cm3
  • Innsprøytning: Direct Injection (opptil 200 bar)
  • Luftsystem type: Turbo Garett GTR2560R (max boost pressure : 2.5 bar)
  • Air restrictor: 33 mm
  • Maks ytelse: 300 hk ved 6000 rpm
  • Maks . dreiemoment : 420 Nm
  • Maks. RPM : 7500 rpm

Hybridteknlogien er fortsatt ung  – og kom med førstegenerasjon Toyota Prius i 1997, kun for 16 år siden. Derfor har den fortsatt fremtiden foran seg og et stort potensial til å utvikle seg i mange forskjellige retninger. Nylig har hybridteknlogi også blitt benyttet innen racing, men er fortsatt ikke etablert i folks bevissthet som en ytelsesorientert løsning. Konseptbilen Yaris Hybrid-R er en klar demonstrasjon av mulighetene for fremtidig utvikling av hybridteknlogi med maksimal ytelse og økt kjøreglede.

Hybrid drivlinje

Den meget sportslige Yaris Hybrid R-konseptbilen er basert på tredørsvarianten av Yaris, og er utstyrt med en revolusjonerende hybrid drivlinje. Den kombinerer den spreke 1.6-liters Global Race-motoren med to kraftige elektromotorer. Til sammen gir det bilen spesielle evner og en «intelligent» firehjulsdrift.

Forhjulene drives av en 1.6 liter stor firesylindret bensinmotor med direkte innsprøytning og turbo. Ytelsen er 300 hestekrefter. Motoren, som er spesielt utviklet av Toyota Motorsport GmbH (TMG), tilfredsstiller reglene fra Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) som sier at en Global Race-motor skal brukes i ulike motorsportdisipliner.

På bakakselen drives hvert hjul individuelt av hver sin elektromotor med 60 hestekrefters ytelse. Motorene er de samme som brukes i en helt vanlig Yaris Hybrid.

Alt i alt utvikler drivlinjen derfor hele 420 hestekrefter.

De to elektromotorene jobber som elektriske generatorer under bremsing, og supplerer bensinmotoren med kraft under akselerasjon.

Superkondensator

Akkurat som i TS030 HYBRID, lagres bremseenergien i en superkondensator som er plassert under baksetet. Sammenlignet med et standard NiMh-hybridbatteri, har superkondensatoren en høyere energitetthet og raskere lading/utlading. Den er perfekt tilpasset kravene som stilles ved sportslig banekjøring, som innebærer korte og øyeblikkelige kraftuttak.

Veigrepskontroll

En tredje elektromotor, også den med 60 hestekrefter, er plassert mellom bensinmotoren og den sekvensielle girkassen med seks trinn. Denne motoren fungerer som generator i to tilfeller: Under nedbremsing og under akselerasjon. Den gir da kraft direkte til de to elektromotorene bak.

Sistnevnte skjer bare når motorkraften og dreiemomentet overgår grepspotensialet på forhjulene. Generatoren oppfører seg som et avansert antispinnsystem, ved å omdirigere elektrisk kraft til bakhjulene. Den gir økt akselerasjon og forbedrer kjøreegenskapene, i stedet for å begrense motorkraften – slik konvensjonelle antispinnsystemer som regel gjør.

En resolutt og sportslig design

Yaris Hybrid-R har en mer aggressiv  og følelsesladet tolkning av desingspråket som er benyttet i de nyeste Toyota-modellene. Den såkalte » Keen Look» og  «Under Priority» designfilosofi er forsterket gjennom nydesignede frontlykter, en bredere grill, samt svarte og blå detaljer som står i kontrast til den hvite eksteriørfargen.

Den spesifikke støtfangeren har to store luftinntak og blå LED kjørelys. Luftinntaket bidrar sterkt til kjøling av forbremsene, mens formen på frontleppen er designet for å samle luftstrømmen under bilen.

Skjermene huser store 18-tommers TRD hjul med 225/40 R18 Michelin Pilot Sport Cup dekk med en asymmetrisk design for å komplementere den sportslige filosofien til Yaris Hybrid-R. Disse høyytelsesdekkene er velegnet til både vei- og banebruk, og er et resultat av det fruktbare samarbeidet mellom Michelin og vårt racing team i World Endurance Championship.

Ventilerte og perforerte bremseskiver er kombinert med kalippere med seks sylindere foran og fire sylindere bak. Tanklokket er lokalisert på den bakre pilaren, noe som gjør det mulig å fylle drivstoff raskere.

Bak opprettholdes linken til produksjonsmodellen av Yaris Hybrid med spesifikke LED baklys. En eksklusiv spoiler er montert på taket og en redesignet støtfanger har fått en stor diffuser, og et unikt  eksosrør.

En 1.6 l turbomotor

1.6l turbomotoren i Yaris Hybrid-R konseptet ble utviklet av Toyota Motorsport GmbH. Den tilfredsstiller FIAs regler for en global motor (Global Race Engine – “GRE”). For å redusere kostnadene ved motorsport, har FIA innført spesifikke regler for en unik 4-sylinders motor designet for bruk i flere motorsportdisipliner.

Hver disiplin kan sette sine egne tekniske regler, med et motorvolum mellom 1.6 og 2-liter, enten den er turboladet eller ikke og derfor med ytelsesnivåer fra 150 til 500 hk. Selv Formel 1-biler kunne vært utstyrt med denne motoren.

Siden denne motoren er spesielt utviklet for racing, er den mer pålitelig og mindre kostbar å vedlikeholde enn en motor hentet fra en produksjonsserie.

Siden 2011 har  GRE-formelen også blitt brukt som en 1.6 l i World Rally Championship (WRC) og i World Touring Car Championship (WTCC). Neste år vil den få sin debut i Formula 3 i en 2.0 liter versjon

GRE-motoren utviklet av Toyota Motorsport GmbH har allerede blitt utsatt for omfattende testing av ytelse og pålitelighet på dynamometeret på de tekniske senteret i Køln. Når utviklingsprogrammet avsluttes, vil TMG gjøre GRE tilgjengelig til private team samtidig som den brukes som base for mulige Toyota motorsport-programmer i fremtiden.

Stikkord: