Conpot

Euro 6 komplett med 730

Med introduksjonen av 730-hestersmotoren som gir 3500 Nm er Scanias V8-program for Euro 6 komplett. Tidligere i år ble det presentert 520- og 580-versjoner, nå entrer den kraftigste motoren for de mest krevende oppdrag scenen.

Eksepsjonelt dreimoment:
520 hk, 2,700 Nm ved 1,000-1,300 o/min, EGR+SCR
580 hk, 2,950 Nm ved 1,000-1,350 o/min, EGR+SCR
730 hk, 3,500 Nm ved 1,000-1,400 o/min, EGR+SCR

Scania tilbyr nå tre Euro 6 V8-motorer, for øvrig også de eneste V8-erne på markedet som oppfyller de høyeste utslippskrav. Kunder som velger en Scania V8-motor prioriterer kvaliteter som ytelse, økonomi og holdbarhet. Scanias legendariske V8, som først ble introdusert i 1969, har en unik posisjon i markeder rundt om i verden, og mange har med spenning sett frem mot lanseringen av toppversjonen i Euro 6-serien.

– Ren og skjær kraft går aldri av moten, fastslår Christopher Podgorski, Senior Vice President Trucks hos Scania. Våre kunder velger en V8 av mange forskjellige grunner, men et åpenbart behov for prestanda er alltid en av dem. At våre kunder kjøper en Scania V8 gang på gang beviser både at motorene er holdbare og at de leverer uovertruffen produktivitet.

Alle tre versjonene er basert på 16,4-liters plattformen som ble introdusert med den opprinnelige 730en i 2010. Scanias V8ere i Euro 6-utførelse benytter et vannavkjølt EGR-system i kombination med SCR-teknologi, samt en turbolader med variabel geometri oppfyller utslippskravene for Euro 6. Etterbehandlingsen¬heten er bare marginalt større samenlignet med de klassledende enhetene som benyttes i Scanias rekkeseks 13-litersmotorer. Dette betyr at det er godt med plass på rammen til drivstoff- og AdBlue-tanker.

Scania-lastebiler med V8-motorer benyttes i sammenhenger der kravene er høye og oppdragene krevende. En favoritt for mange kunder innen langtransport, takket være sin utholdenhet og evne til å håndtere kupert vei og samtidig holde drivstofforbruket lavt. 580-motoren tilbyr i prinsippet samme dreimoment som 620-versjonen gjorde i Euro 5.

Scanias V8ere kan kun kombineres med Scanias hytter i R-serien. Det finnes et bredt utvalg girkasser, bakaksler med eller uten navreduksjon og tandem¬boggier å velge mellom for V8-kunder.

Stikkord: