Conpot

Stor drivstoffbesparelse

Streamline er navnet på de nye bilene i G- og R-serien som er optimalisert for et lavt drivstofforbruk. Bilene er utstyrt med et nytt aerodynamisk design og utstyrspakke som reduserer luftmotstanden.

Sammendrag av Scania Streamline

Scania Streamline er navnet på trekkbiler og lastebiler i G- og R-serien med egen stylingpakke fra fabrikken. Følgende utstyr er standard på det europeiske markedet:

  • Scania Opticruise med automatisk clutch, opptil tre forskjellige kjøremodus og andre drivstoffbesparende alternativ
  • Scania Active Prediction
  • H7 lykter
  • Scania Streamline merker og striper er valgfrie
  • Ny blå metallic lakk, kalt Ocean Blue, er tilgjengelig fra fabrikken. Denne fargen er brukt som lanseringsfarge for Streamline
  • Sentrallås
  • Uttrekkbar seng (i alle R-sovehytter)
  • En ny versjon av Scania Ecocruise brukes i markeder som mangler topografisk kartinformasjon. Systemet er integrert i økonomimodus på Opticruise.

En ny versjon av Opticruise gir flere kjøremodus. Den nye modusinnstillingen kalt økonomi, maksimerer drivstoffbesparelsen ved hjelp av GPS-guidet cruisekontroll, kalt Scania Active Prediction.

Conpot har vært i Södertälje for å prøvekjøre nye Scania Streamline. Denne turen ga en forbedret forståelse av hvordan Streamline kan bidra til å redusere drivstofforbruket.
Med de nye, og mer effektive andregenerasjons Euro 6 motorene, er den potensielle drivstoffbesparelsen på langkjøring opp mot åtte prosent. Til sammenligning er besparelsen på Euro 5-motorene opp i mot fem prosent.

Nye tjenester skal hjelpe transportører og førere i sitt daglige arbeid, og skal gi en bedre dialog med verkstedet. For å øke tilgjengeligheten og redusere nedetid på grunn av service, får nå verkstedene tilgang til informasjon via fjerndiagnostikk.

– Vi har brukt alt av Scanias oppfinnsomhet og kunnskap for å klargjøre lastebilprogrammet for Euro 6, og vi er meget fornøyd med resultatet. Vi kan med stolthet si at våre Euro 6-motorer bruker mindre drivstoff enn sine Euro 5-forgjengere, også ute hos kundene, forteller Henrik Henriksson i Scania.

– Scania har lenge hatt et sterkt fokus på drivstofforbruk, som nå gir utbytte. Våre kunder skal føle seg trygge på at vi i Scania gjør vårt ytterste, for å gjøre dem konkurransedyktig i en tøff transportbransje, sier Henrik videre.

– Andre generasjons 13-liters Euro 6-motorer skal være 2-3 prosent mer økonomisk, enn første generasjon. Videre skal også Scania Opticruise og Scania Active Prediction hjelpe med 2-3 prosent hver. Scania har også forbedret aerodynamikk og redusert friksjon i girkassene. Du kan ikke kombinere prosenter direkte, men vi forventer en besparelse på opp til åtte prosent for en europeisk langtransportkunde med Euro 6-motor. For kunder i markeder uten tilgang til topografisk kart informasjon, er potensialet opp fem prosent, forteller Lars Stenqvist.

Aerodynamikk

Scania har redusert luftstrømmen over fronten og sidene på hyttene i G- og R-serien, med formålet å redusere luftmotstanden og drivstofforbruk. Alle hytteseriene har en ny solskjerm, med forbedret luftstrøm, samt at nye ekstralys er et tilleggsvalg. En ny serie med premiumseter og nye interiørfarger skal skape økt komfort og trivsel for sjåfør og passasjer.

Scanias spesialister på aerodynamikk har utforsket alle muligheter for ytterligere reduksjon i drivstofforbruk. Selv om hyttene i Scania G- og R-serie allerede er aerodynamiske, de fant områder der luftmotstanden kunne bli betydelig redusert.

En av endringene er jevnere hjørner som fører luften rundt hjørnene på førerhuset med minimal motstand. For å holde smuss borte fra dørhåndtakene er det nødvendig med litt turbulens. Løsningen her ble en patentert deflektor like over frontlyktene med en innebygd kanal, som genererer en moderat turbulens. Luften kommer inn over lysene hvor det dannes en virvel som fungerer som en barriere mot sprut fra kjørebanen.
Scanias designere har passet på å lage disse deflektorene, slik at de passer med hyttens grunnleggende form. Deflektorene over frontlyktene er tilpasset de ulike hyttehøyder. V8-modellene har et krominnlegg som samsvarer med Scanias V8-designdetaljer.

Også den nye solskjermen forbedrer luftstrømmen, og bedrer utseendet på hytten. De nye fjernlysene er også designmessig finere enn forgjengeren, men lover å gi enda bedre kjørelys. På endene av den nye solskjermen finnes åpninger der luften føres til sidene av førerhuset, en endring som også reduserer vindstøy.

Den aerodynamiske formen på hjørner og solskjerm reduserer drivstofforbruket ved marsjfart med opptil en prosent på G- og R-serien. Dette designet blir ikke tilgjengelig på P-serien, siden reduksjon av luftmotstand vil være ubetydelig på lavere hytter.

Nye lykter

En annen synlig endring i fronten omfatter nye frontlys, med nye rammer, LED-blinklys og kjørelys. Valgalternativer som nevnes er H4, H7 og Xenon, med H7 som standard på G- og R-serien i Europa. Nye baklykter i LED er også introdusert, for å ligne på stylingtrekkene fra fronten. Nye lykter lover også en drivstoffbesparelse på 30 liter i året, samt at pålitelighet og levetid forbedres.

Skreddersydde kjøremodus

Flere nye funksjoner, inkludert Scania Active Prediction, har blitt integrert i Opticruise å skape et mest mulig proaktivt drivverksystem, som sparer 4 til 5 prosent drivstoff. Skreddersydde kjøremodus effektiviserer driften og kjøringen.

Den grunnleggende versjonen, Opticruise Basic, omtales som en tilleggsmulighet for å optimalisere drivstofføkonomien. På grunn av et begrenset antall funksjoner, blir det enda lettere å kjøre økonomisk.
Økonomimodus (ECO) er satt for å gi maksimal drivstoffbesparelse ved langtransport. Med Opticruise, Active Prediction og ny økonomifunksjon skal drivstoffbesparelsen opp til 4-5 prosent. De aerodynamiske forbedringer introdusert med Scania Streamline gir i tillegg ekstra besparelser, i sammenheng med girkasse med redusert friksjon og andre generasjons Euro 6-motorer.
Scania Active Prediction er et proaktiv cruisekontrollsystem som bruker GPS og topografiske kart for å utføre nøyaktige justeringer av hastigheten. Systemet er fullt integrert i den nye funksjonaliteten og bruker ulike strategier for å spare drivstoff, avhengig av kjøremodus. I markeder som mangler topografisk kartinformasjon, anbefales den nye versjonen av Ecocruise.
Med nye kjøremodus, kan kunden skreddersy kjøretøyets ytelse til ulike driftsbehov, men kan også tilpasse funksjonalitet og førerens muligheter til å påvirke girskiftet. Alle innstillingene kan endres og finjusteres på et Scania-verksted.

En bil med Opticruise kan spesifiseres med opptil tre kjøremodus. Flere andre parametere kan justeres i henhold til kundens krav og behov. Det er positivt at alle innstillingene kan endres ved et Scania-verksted, dersom behovene og bruksområdet til bilen skulle endres.

Standardmodus er optimalisert for å gi god drivstofføkonomi og samtidig god ytelse i bakker. I bakkekjøring jobber systemet for å opprettholde hastigheten, og motoren produserer maksimalt dreiemoment. Før en oppoverbakke øker farten litt, og i en nedoverbakke frigjøres gassen for å spare drivstoff og lar bilens bevegelsesenergi øke hastigheten i nedoverbakke.
Økonomimodus er utformet for å gi lavest mulig drivstofforbruk, men man må forvente en viss økning i kjøretid. Motorresponsen er myk med Euro 6-motorer. Fartsbegrenseren kan settes for eksempel 85 eller 80 km/t og aktiveres automatisk i økonomimodus. Kickdown brukes ikke. Active Prediction bruker egne definerte økonomistrategier. Hastighetsintervallet ​​er fra 12 prosent under og opp til den forhåndsinnstilte fartsbegrensningen.
Power-modus er velegnet ved kjøring når tiden er knapp. Motorresponsen er kjapp og i oppoverbakke velges turtall for maksimal effekt. Giringen er også raskere enn i standardmodus. Scania Active Prediction er ikke i bruk, men fartsholderen er ganske vanlig brukt funksjon.
Offroadmodus er egnet for kjøring i ulendt terreng, og på underlag med høy rullemotstand. Ved terrengkjøring bør offroadmodus velges som standard, men også ved andre former for kjøring. For eksempel tømmertransport er denne modusen nyttig. Motorresponsen er myk, for å gi jevn kjøring.

Nye Euro 6 – motorer

Scania introduserer en ny generasjon Euro 6-motorer med nye funksjoner som ytterligere forbedrer effektiviteten. Andregenerasjons Euro 6-motorer på henholdsvis 450 og 490 hk gir drivstoffbesparelse på opp mot to prosent.

Den unike sekssylindrede motoren på 410 hk, er det kun SCR, og har ytterligere forbedret drivstofføkonomi. De nye V8-motorene på 520 og 580 hk i Euro 6-programmet har en spesiell karakter og enestående ytelse. Velprøvd EGR- og SCR-teknologi kombineres for å gi optimal ytelse.
Grenseverdien for Euro 6 krever en nøye balanse mellom forbrenning og etterbehandlingsprosesser.

Scania kunder kan foreløpig velge mellom ni ulike effektnivåer for Euro 6. minste motor er på 9 liter og 250 hk, mens største motoralternativ er en V8 som yter 580 hk. På sikt vil det lanseres enda flere motoralternativer med andre generasjons Euro 6.

Eksepsjonelt dreiemoment

Scanias nye V8-motorer med Euro 6 er de eneste på markedet. Volumet er på 16,4 liter, et volum som ble innført med lanseringen av V8 730 hk. Motorene har typiske V8 egenskaper, og trekker meget godt allerede fra lave turtall. I likhet med rekkesekserne på 13 liter, overstiger forholdet mellom dreiemoment og effekt fem.

Motoren på 520 hk har ett dreiemoment på 2700 Nm ved 1000 til 1300 omdreininger pr minutt, mens motoren på 580 hk har ett dreiemoment på 2950. Vi i Conpot er spente på å se hva motoren på 730 hk vil gi av dreiemoment, men vi antar dette blir skyhøyt. Det blir spennende å se når motoren lanseres på et senere tidspunkt.

Den nye V8eren på 580 hk med Euro 6 tilbyr ytelse på samme nivå med Euro 5-motoren med 620 hk, takket være en bred dreiemomenttopp og full dreiemomentkurve. Drivstofforbruket til en V8-motor med Euro 6 og tung belastning er på samme nivå som tilsvarende Euro 5-motor. Eksosbremseeffekten er 320 kW ved 2400 o/min.

Kommunikasjon med Scania Fleet Management

Scania Communicator er standardutstyr i mange markeder. Systemet videreformidler bilens data til transportøren og verksted.

Scania introduserer nå verktøy for sømløs kommunikasjon mellom sjåfør og kontor, samt mellom kontor og verksted.
I dag er mer enn 30 000 biler koblet til Scania Fleet Management via Scania Communicator, og fungerer som bindeledd mellom verksted og transportbransjen. Den nye fjerndiagnostikktjenesten skal bidra til økt oppetid på kjøretøyene.

Selv om bilene blir stadig bedre, er fortsatt sjåføren den viktigste ressursen for en operatør når det gjelder å spare drivstoff, kjøre trygt og redusere slitasje på bilen. Scania har som målsetning å gi føreren best mulig støtte i arbeidet, noe som omfatter god kjørekomfort, gode kjøreegenskaper, god ergonomi og tekniske førerassistentsystemer.
Scania Driver Training er en av de grunnleggende støttetjenester, og man kan potensielt spare 10 prosent drivstoff, og man har mulighet til å tilpasse innholdet til enkelte sjåfører og kunde. Kjøresupport er et innovativt system som kontinuerlig og i sanntid bistår sjåføren med å opprettholde sine kjøreferdigheter.
Opticruise, Retarder, Active Prediction og andre kjøretøyssytemer gir aktiv støtte for sikker og økonomisk kjørestil.

Førercoaching

Hovedpoenget med førercoaching er månedlige rapporter om kjørestil og relaterte emner rundt dette.

Med coaching har også sjåføren tilgang til månedlige oppfølgingssamtaler med en personlig trener, der man blant annet diskuterer drivstofforbruk og kjørestil. Målet er å gi langsiktig effekt på kjørestil og representerer et stort skritt fremover for langsiktig økning i sjåførens kjøreferdigheter.

Fjerndiagnostikk

Med Streamline introduseres flere nye tjenester som øker tilgjengeligheten og letter kommunikasjonen med verkstedet. Fjerndiagnostikk muliggjør at verksteder kan kjøre feilsøking eksternt, for å forberede servicetiltak enten i veikanten eller på verkstedet, og dermed redusere nedetid på bilen.

I forkant av et planlagt verkstedbesøk kan verkstedet laste ned statusrapport for å lette planleggingen av servicevedlikehold eller reparasjon. Dette skal gi raskere behandlingstid på verkstedet og sikrer maksimering av bilens oppetid.
Verkstedet kan også følge opp besøk etter noen dager ved å laste ned informasjon om bilen og bekrefte at problemet er løst, uten at bilen må innom verkstedet.

Stikkord: