Conpot

Conpot biltest – Arbeidsjernet Toyota Hilux

Produksjon av første generasjon Toyota Hilux startet i mars 1968. Mange bilgenerasjoner senere, triller fortsatt Toyota Hilux rundt på veiene. Mye takket være fokuset på slitestyrke, som passer utmerket for den litt røffe bygg- og anleggsbransjen.

Miljøfakta:
Blandet kjøring (l/100km): 8,3
Bykjøring (l/100km) : 8,3
Landveiskjøring (l/100km):  6,3
Anbefalt drivstoffkvalitet : 48 cetan diesel

Motor:
Antall sylindre: 4 i rekke
Ventilmekanisme: 16-ventiler DOHC
Innsprøytningssystem:  Common Rail D-4D
Slagvolum (cm3) : 2494
Maks effekt (kW/omdr.): 88KW @ 3600rpm

Kraftoverføring:
Girkasse : 5M/T
Drift:  4×2 eller 4×4
Transmisjons type:  Manuell

Ytelser:
Maksimum hastighet (km/t):    170
Akselerasjon fra 0 til 100 km/t:   12,5

Lastkapasitet:
Antall dører : 2
Antall seter (Foran):  2
Bagasjeplass : 1000

Dimensjoner og vekt:
Egenvekt (kg) :    1830 – 1840
Tillatt maksimal totalvekt (kg): 2685
Drivstofftank (liter) : 76
Lengde (mm) : 5255/5130
Bredde (mm) : 1760/1835
Høyde (mm): 1680-1795
Akselavstand (mm): 3085
Minimum svingradius (m): 6,5
Nyttelast : 770 – 935
Tilhengervekt med bremser (kg): 2250
Tilhengervekt uten bremser (kg) : 750

Pris fra: kr. 223 900,-
Pris testbil: kr. 308 500,-

Vi har kjørt Toyota Hilux med en 2,5 liters D-4D motor på 120 Hk. Med et dreiemoment på 324 Nm allerede ved 2 000 o/min oppnår en god drakraft om en skal ha med seg tilhenger.
Variert testkjøring

I løpet av 3 dager og 1300km var dette min arbeidsbil. Utgangspunktet var nullføre i Trondheim, og turen bar langs E6 over Dovre til utbyggingen ved Minnesund. Langs veien møtte jeg bilister som ventet på berging og vogntog som sto fast, men vi møtte selv ingen utfordringer.
På tur sørover slo været over til stabilt vinterføre. I området rundt Minnesund fikk vi testet bilen rundt anleggsplassen, og det var her bilen virkelig viste oss hva den var god for.

Tre ulike karosserivalg

Hilux kan leveres med tre ulike karosserivalg.
Single cab har den minste hytten og leveres med 2 dører. Prisen med dette karosserivalget starter på 223 900 kroner.
Double cab har den største hytten og har fire dører. Denne modellen kan leveres med bakseter, eventuelt et stort lasterom. Med bakseter stiger prisen til over 650 000 kroner.
Vi testet mellomløsningen, Extra cab. Den er utstyrt med to dører og små vinduer bak. Det er lasterom bak setene, med god plass til den bagasjen som ikke tåler fuktighet. Utstyr

Vår bil var utstyrt med pakken SR. Denne inkluderer tåkelykter foran, lyktespylere, 15” lettmetallfelger, tonede glass, manuelt klimaanlegg og mye mer.  Særlig overrasket ble jeg over stereoanlegget, som hadde god lyd, og innganger for mini-jack og USB. Et stort pluss for de musikkglade, og en fin bonus til de ansatte.

I tillegg må en berømme koppholderne som på en Hilux er plassert i dørene. Her får en lett tilgang til statoil-koppen, uten at det forstyrrer tilgangen til instrumentpanelet.
Motoren

Bilen leveres med to motoralternativer. Vi testet den minste motoren. En 2,5 liter 120 dieselforede hestekrefter. Dreiemomentet på 324 Nm sikrer nok kraft til alle norske fartsgrenser.

0 til 100 tar 12,5 sekund. I utgangspunktet uinteressant. Dette er et arbeidsjern, så verken topphastighet eller akselerasjon kommer i andre rekke.  Ønsker man en kjapp pickup må man heller vurdere en Dodge Ram SRT-10.

Blandet kjøring gir et forbruk på 0,83 liter pr mil, mens en på langkjøring trenger 0,63 liter på samme distanse.

Om dette blir for lite kraft, kan man velge 3,0 literen. Denne yter 171 hk og 360 Nm. Da forflytter en seg fra 0 til 100 kilometer i timen 0,6 sekunder kjappere. Personlig syntes jeg det minste motoralternativet er nok i denne bilen.

Kjøreopplevelsen

Bilen er overraskende god å kjøre. Riktignok langt fra feilfri. Det er en del støy i hytten, pikkdekk kan nok ta litt av skylden for dette. I følge Toyota selv, er støyen målt til 72 dB. Når en tilbringer 6 timer bak rattet blir dette litt slitsomt.
Fjæringen bak består av bladfjærer med teleskopiske støtdempere.  Dette gjør at bilen føles litt stiv. Imidlertid, det er viktig å huske hva slag biltype en faktisk kjører.
Landeveiskjøring går fint i denne bilen. Styringen er presis og fin. Bilen oppleves lettkjørt og sitter bra i svingene.
Takket være et dreiemoment på 324 Nm, drar bilen godt. Særlig når en kjører med lite last. Det er ikke den raskeste bilen, men forbikjøringer skjer helt uproblematisk.

Så over til et klassisk forbedringspotensiale hos mange asiatiske biler. Sitteputen i setene kunne gjerne vært noe lengre. Jeg som testfører er 178 cm, men selv jeg kunne tenkt meg en lengre sittepute. Jeg kunne klaget på at putene er skyld i smerter i knær etter 6 timer bak rattet, men jeg lar tvilen komme bilen til gode og skylder heller på 29 år med slitsomme fritidsaktiviteter.

Det merkes at en ikke kjører en personbil. Det er også viktig at en tester bilen for hva den er. Som arbeidsbil blir en veldig positivt overrasket over hvordan bilen som helhet er å kjøre.

 

Lasteplassen

Bilen vår hadde et godt utstyrsnivå. Dette sikret at arbeidsplassen og kjøreopplevelsen økte.  I en X-cab får en et praktisk lasterom bak setene, og rommer nokså mye. Dette lasterommet blir enda større og litt mer tilgjenglig i en D-cab som har bakdører. I dette lasterommet kan en plassere det verktøyet som må holde seg tørt.

Lastplanet på en X-cab er 1805 mm langt. Dette sikrer mye lasteplass. Avhengig av behov kan hardtop være et alternativ. Dersom lasterommet bak setene gir for lite rom for tørr lagring, kan en enkelt skaffe seg ekstra plass med hardtop. Dessuten vil en slippe en del sikringsarbeid, før en kommer seg på veien.

Tillatt hengervekt med brems er 2 250 kilo. Uten brems er 750 kilo. Disse tallene kunne med fordel vært litt høyere.

Til slutt

Toyota Hilux er en god bil! Toyotas høye byggekvalitet oppleves så til de grader. Dieselmotoren oppleves sterk og fin. Lagringsplassen bak setene er viktig, derfor anbefales X-cab og D-cab, foran S-cab.

Når en skal velge utstyrsnivå og motoralternativ, spiller selvfølgelig størrelsen på lommeboka inn. Personlig ville jeg valgt hardtop, i stedet for en større motor. Det å spare 5 minutter på sikring av lasten virker for meg mer fornuftig, enn å spare 0,6 sekunder opp til 100 km/t. I tillegg sparer en mye tid på snøfjerning om vinteren.

Hilux har en del konkurrenter, og er heller ikke den billigste.  Utstyrsnivået og byggekvaliteten mener vi forsvarer prisen. Basert på denne testen vil vi anbefale denne bilen for kravstore anleggsarbeidere. Og husk at det er en fin investering å legge noen ekstra kroner for å få stereoanlegget som følger med i utstyrspakken SR.

Conpot takker Toyota Hell Bil AS i Trondheim for lån av bil. Les mer på www.Hell-Bil.no.

Stikkord: